老眼が進んだ。0.5では済まなくなり、1.5とか、ひょっとして2とか(わかる人にはわかる)。ナサケけない。
1968年にこんな画期的な実験があったという。(Misanin JR, Miller RR, Lewis DJ. Retrograde amnesia produced by electroconvulsive shock after reactivation of a consolidated memory trace. Science. 1968;160:554. [PubMed]) ある研究者がラットを使って記憶の実験をした。まずラットに籠の中のボトルから水を飲むという動作を覚えさせた。その後にラットに条件付けを行った。例の、音を鳴らして足にショックを与えるというものである。そしてそのラットを二群に分けた。この条件付けの際に、ショック後直後に頭に電気ショックを与えたグループと与えないグループである。ちなみに頭に電気ショックを与えると一種のてんかん発作のようになり、その直前のことを忘れてしまう。きのう書いたアニソマイシンなどのタンパク合成剤を与えるよりずっと手早くできる。(ただし脳全体にショックを与えるわけであるから、脳のどこの部分の機能を阻害したかということはわからないという欠点はある。)
1968年にこんな画期的な実験があったという。(Misanin JR, Miller RR, Lewis DJ. Retrograde amnesia produced by electroconvulsive shock after reactivation of a consolidated memory trace. Science. 1968;160:554. [PubMed]) ある研究者がラットを使って記憶の実験をした。まずラットに籠の中のボトルから水を飲むという動作を覚えさせた。その後にラットに条件付けを行った。例の、音を鳴らして足にショックを与えるというものである。そしてそのラットを二群に分けた。この条件付けの際に、ショック後直後に頭に電気ショックを与えたグループと与えないグループである。ちなみに頭に電気ショックを与えると一種のてんかん発作のようになり、その直前のことを忘れてしまう。きのう書いたアニソマイシンなどのタンパク合成剤を与えるよりずっと手早くできる。(ただし脳全体にショックを与えるわけであるから、脳のどこの部分の機能を阻害したかということはわからないという欠点はある。)
さてこのような条件付けを二群のラットにしっかり行ったとしよう。当然ながら、電気ショックを与えなかった群のラットは、音を鳴らすとボトルをなめる動作に影響が出た。なめるのが遅くなるのだ。いつ足にショックが加わるかと思うとそわそわするのだろう。それに比べて電気ショックを与えられたラットは音を聞いても平気でボトルを同じペースでなめ続ける。
さてこの実験は、次の点が面白かった。電気ショックを与えて条件付けした群のラットに、音を鳴らした後に電気ショックを与えたのである。するとこの条件付けを忘れてしまったということだ。条件付けを施した直後の状態と同じことが起きてしまったのである。
さてこの実験は、次の点が面白かった。電気ショックを与えて条件付けした群のラットに、音を鳴らした後に電気ショックを与えたのである。するとこの条件付けを忘れてしまったということだ。条件付けを施した直後の状態と同じことが起きてしまったのである。
この実験の理解のために、読者用(結局は自分のためだ)にこんな例を考えた。このラットと同じことが人間に起きた場合、たとえばてんかん発作を起こした場合、直前に起きたことは覚えられない。記憶が定着していないからだ。しかし昔の記憶については影響がない。ところがある時てんかんの患者さんが、昔あるところでAさんにばったり出会った時のことを思い出していたとする。その直後にてんかん発作を起こしたとしよう。その結果としてその患者さんは、Aさんとのエピソードを、それが長期記憶としてすでに保存されていたにもかかわらず、「忘れて」しまう可能性があるわけだ。(もちろん実際のてんかん発作を持つ人にこういうことが起きるかを確かめたことはない。しかし理屈上はあり得る話だろう。)
ちなみに原典の情報については以下の通り(誰が読むか!!)。
11.3. RECONSOLIDATION ERA
As noted earlier, consolidation
was seen as a process achieved only on newly acquired memories with the intent
of long-term storage. However, pioneer studies indicated that consolidated
memories may undergo a consolidation-like process more than once under certain
conditions. In 1968, Misanin et al.10 habituated rats
to lick from a drinking bottle in a conditioning chamber, after which they were
trained in a fear conditioning task in which a tone (conditioned stimulus, CS)
was paired to a footshock (unconditioned stimulus, US). As a result, a
conditioned response was obtained and used as a measure of memory, in this
case, a reduced licking rate from the water bottle after the tone onset. They
reported that an ECS applied immediately after conditioning disrupted memory
consolidation (Figure 11.1b, Group 2).
The interesting point arose from Group 3. Those animals were trained but
without delivery of an ECS. A day later, the consolidated fear memory was
reactivated by presenting the tone again. Immediately after this memory
reactivation, an ECS was applied with the surprising result that memory was
impaired when tested 24 hours later (Figure 11.1b, Group 3).
Notably, ECS was unable to disrupt memory if the tone cue was not presented (Figure 11.1b, Group 4) and
the phenomenon was referred as cue-dependent amnesia.10
Even though these results were at
first not replicated,11 they encouraged
further (mainly unnoticed) work on the possibility that consolidated memories
enter into an active stage upon retrieval. For example, Gordon showed that as
occurs with newly acquired memories, retrieved memories are susceptible to
disruption in a time-dependent manner.12 Cue-dependent
amnesia was further studied in the active–inactive memory model proposed by
Lewis.13 who claimed
that memories become active under two conditions: when newly acquired and when
reactivated by means of retrieval. Any other memory is in an inactive stable
state. Recently, cue-dependent amnesia was taken up again and is now referred
as reconsolidation.
Reconsolidation proposes that
after a memory trace is activated by means of retrieval, it is susceptible to
disruption by the same treatments that disrupt memory during consolidation.14,15 In 1992,
Bucherelli and Tassoni16 reported that
inactivation of the parabrachial nuclei by infusions of tetrodotoxin disrupted
previously consolidated memories when reactivated. Similarly, Susan Sara’s
group reported that infusions of either NMDA or β-adrenergic antagonists (which
disrupted LTM when applied after training) disrupted a clearly established
memory trace upon retrieval.17–19 Since then,
memory reconsolidation has actively been studied.
The most acknowledged study is the
one carried out by Nader and coworkers in 2000.20 This work
brought general attention to the reconsolidation phenomenon because of the
clean data reported and because of the use of a translational inhibitor that
interfered with protein synthesis, considered to be the main cellular substrate
for memory consolidation. The experiments were performed in the widely studied
fear conditioning task and showed that the same treatment applied under
circumstances that disrupt consolidation also impairs memory after retrieval.
Similar to the report by Misanin and coworkers, Nader et al. conditioned rats
in a tone-foot-shock association but memory was assessed by the percentage of
the time that rats were immobile (except for movements required for breathing)
to the total time the tone was presented (freezing). The day after
conditioning, the protein synthesis inhibitor anisomycin was injected in the
amygdala after the tone presentation.
When the subjects were tested 24
hours later, they performed poorly compared to the rats that were not
anisomycin-injected (Figure 11.2b). The same
treatment was unable to disrupt memory if a retrieval session was not performed
(Figure 11.2b, Group 3).
The researchers also showed that the effects of anisomycin were time-dependent.
When injected 6 hours after memory reactivation, it is unable to disrupt
memory. In the years following the Nader study, a wide variety of reports have
shown that reconsolidation is indeed a general process achieved in different
species and different kinds of memories.21–30